Write Your Self

Just nu erbjuder jag en gratis webbkurs i Läkande skrivande; Ord som läker – Skriv från hjärtat. Registrera dig här Gratiskurs och du får tre lektioner samt en bonuslektion så du kan börja skriva på egen hand. 

Har du en särskild berättelse du vill skriva, vill du hitta din egen röst genom att skriva, eller utforska skrivande som ett stärkande, läkande verktyg?

Write Your Self är en metod för skrivande efter trauma, ett sätt att utforska skrivandet som ett läkande och stärkande verktyg.

Jag erbjuder kurser i Write Your Selfs metodik för skrivande efter trauma, se presentation här: Presentation Vägledare

Genom mina kurser guidar jag dig genom en skrivprocess i åtta steg där du får lära dig att skapa ett hållbart skrivande och börja skriva dina berättelser. Det finns inget krav att skriva om specifika upplevelser, du väljer själv vilka ämnen som känns viktiga för dig.

Jag erbjuder skrivkurser genom individuell handledning, kurser med flera deltagare, workshops och även textrespons online. Kontakta mig för mer information.

Bakgrund – Write Your Self

Write Your Self består av ett team av pedagoger, författare, kommunikatörer, språkvetare, redaktörer och föreläsare, med både professionell och personlig erfarenhet av läkning av trauma. Vi riktar oss till dem som har upplevt trauma och till dem som i sitt arbete möter människor som upplevt trauma.

Metodik

Write Your Selfs metodik vilar på tre ben:

Skrivande efter trauma

Detta kan både handla om att skriva om trauma, om dina egna upplevelser av trauma; och att skriva efter upplevelser av trauma, att skriva i konsekvenserna av trauma. Skrivämne väljer du alltid själv och det är inget krav att skriva om trauma.

Skrivprocessen

Skrivprocessen i åtta steg består av ett material med traumaanpassade skrivövningar för att hjälpa dig som skribent att utveckla ett hållbart skrivande, att hitta och utforska din egen röst och dina berättelser.

Skribentens val och egenmakt

Syftet med Write Your Selfs metodik är att föra val och egenmakt tillbaka till dig som skribent. Trauma orsakar ofta en känsla av förlust av handlingsutrymme och makt att påverka sin situation. Allt Write Your Selfs material är utformat för att hjälpa dig att återta val och egenmakt genom skrivande.

Vår skrivprocess

De åtta stegen i vår skrivprocess är:

  1. Ett eget rum
  2. Börja skriva
  3. Självomsorg
  4. Den skrivande kroppen
  5. Genrer
  6. Ämnen
  7. Skapa helhet
  8. Uttrycka det ordlösa

Genom dessa steg – denna process – lär vi ut skrivandet både som ett hantverk och som en process. Du som skribent får stöd och vägledning både i att skriva om de skrivämnen du väljer, och i att skapa egna hållbara skrivrutiner för att kunna göra det.

”Det är viktigt att komma ihåg att ingen annan än skribenten kan avgöra vad som kan upplevas som traumatiskt. Det är heller inte viktigt att upplevelsen kan definieras som ’trauma’. Vad som spelar roll är om den svåra upplevelsen framkallar en stressrespons, och detta – eller en komplex traumarespons – kan komma av att överleva en attack, vara med om en bilolycka eller strida i ett krig. Det kan också komma av separation från föräldrar, eller att leva med en deprimerad förälder, eller att leva i ett hushåll med äktenskapliga spänningar. Styrkan i reaktionen bestäms av upplevelsens intensitet, tidigare trauman, genetiska anlag och sociala sammanhang.”

Marian M. McCurdy, skrivpedagog,  The Mind’s Eye – Image and Memory in Writing About Trauma